Architekti Skalistého hřbetu - recenze z pohledu sólohraní


Mám velmi ráda Kartografy a baví mě i Hrdina v kostce, takže na novou hru z téhož světa jsem byla velmi zvědavá. Jak si stojí v porovnání s těmito tituly z hlediska sólohraní?

Počet hráčů: 1-5

Věk: 10+ (reálně spíš 8+)

Příprava: 2 minuty

Sólohra: 30 minut

Ve hře Architekti Skalistého hřbetu se budete snažit v průběhu čtyř let (kol) postavit co nejnebezpečnější podzemní labyrint plný příšer, pastí a pokladů. To vše pomocí draftování a vykládání karet místností a následného nákupu žetonů a jejich umisťování do vašeho labyrintu.

Komponenty

Co bych na téhle krabici opravdu ráda vyzdvihla, je funkční plastový insert, který pojme obalené karty a má vyndavací misku na žetony (s víčkem). Díky tomu je příprava hry rychlá. 

Milovníky dřevěných komponent potěší potištěné kulaté ukazatele a žetony dveří, které sice nehrají ve hře velkou roli, ale jsou krásné a na stole se hezky vyjímají.

Do vyprodání zásob je také ke hře zdarma dispozici mini rozšíření Svatyně a prameny.

 

Z pohledu sólohraní

V sólo hře se utkáte s královniným rádcem Jaelem. Pokud se vám podaří získat vyšší pověst než on, budete jmenováni novým královským architektem Sabeku.

Speciálně pro hru jednoho hráče je určena druhá strana desky stupnice a 9 Jaelových karet. Z těch vezmete pro začátek 6 základních (později je možné tři z nich vyměnit za legendární karty s vyšší obtížností) a utvoříte balíček. Z něho pak na začátku každého kola odhalíte jednu kartu. Ta vždy určí, které karty Jael dostane, kolik bude mít pro toto kolo zlaťáků, jaké žetony sebere z trhu a kolik bodů a za jaké podmínky na konci hry získá.

Klasický draft karet je upraven takovým způsobem, že na začátku kola dostanete jako obvykle pět karet. Z těch jednu vyložíte do svého labyrintu (stavíte mřížku 4x4 karty, postupně v každém kole jeden řádek), jednu si necháte do dalšího tahu a u zbývajících karet porovnáte symbol v levém horním rohu se symbolem (nebo dvěma) na Jaelově kartě. Karty se shodnými symboly dáte Jaelovi na hromádku, ostatní odhodíte a doberete si nové karty podle toho, kolik vám ještě zbývá volných míst v aktuálně stavěném řádku. Vybíráte tedy v průběhu kola vždy z postupně zmenšující se nabídky karet stejně jako při draftu více hráčů.

Fáze nákupu žetonů z trhu probíhá stejně jako u více hráčů, počet zlaťáků a pozice žetonů, které Jael zvolí, uvádí jeho karta. Při pasování si klasicky zvolíte jednu kartu výzvy. Jael tyto karty nezískává, pouze odhodí tu s nejnižším číslem, pokud pasuje dříve, než vy.

V závěrečném bodování vy získáte body pověsti jako obvykle, tedy za splnění karty cíle (veřejného úkolu), výzev (osobních úkolů, které si dobíráte v průběhu hry), plánu (co kde má být v podzemí umístěno), body v místnostech (hvězdičky) a propojení cest s vchodem a východem (bod za každou napojenou cestu na vchod a totéž na východ, takže propojit celý labyrint se opravdu vyplatí) a závěrečné zlaťáky. Jael též plní kartu cíle a dostane body za místnosti a zlaťáky, ale místo výzev, plánu a cest (nestaví labyrint) má podmínky bodování popsány na svých 4 vyložených kartách. Pokud se vám podaří mít více bodů, než Jael, vyhráváte hru.

Trochu mi ve hře chybí nějaká prostřední obtížnost, se základními kartami jsem vyhrála tři partie v řadě, s legendárními pak tři docela o hodně prohrála. Takže za mě by to chtělo něco mezi. A nebo prostě víc štěstí v tom, jak se sejdou karty. Někdy se dá Jaelovi v zisku karet šikovně zabránit, když ale při draftu přijde hodně karet s jeho aktuálním symbolem, bodově si značně polepší.

Závěrem

Architekti Skalistého hřbetu jsou dalším přírůstkem do rodiny her ze světa Hrdiny v kostce. Cílem této hry je vybudovat z karet labyrint, který vám přinese co nejvíce bodů pověsti. Budete se snažit splnit zadání na rozložení prvků v labyrintu podle vašeho plánu a postupně získávaných karet výzev. Zároveň budete chtít co nejšikovněji propojovat cesty a přidávat žetony pastí či příšer nakoupené na trhu.

Hra obsahuje promyšlený sólo mód, který je řešený hraním proti automatickému protihráči Jaelovi. Jeho akce jsou řízené balíčkem karet. Můžete si vybrat základní obtížnost, nebo použít tři legendární karty a hru si tak ztížit. Ocenila bych ještě prostřední stupeň obtížnosti, základní mi přišla na výhru lehká a legendární zase příliš těžká.

Když bych měla Architekty Skalistého hřbetu porovnat s předchozími hrami z tohoto světa, tak každá je úplně jiná (i když všechny by se daly zařadit do víceméně abstraktních her s fantasy tematikou). Zatímco Kartografy jsem schopná hrát desítky partií a pořád se neomrzí, tady mi ta znovuhratelnost přijde slabší, a přestože je sólo mód dobře vymyšlený a v pohodě hratelný, už bych radši hrála se spoluhráči, jako rodinná hra bude fungovat pěkně. V osobním žebříčku bych hry seřadila v pořadí KartografovéHrdina v kostceArchitekti Skalistého hřbetu. Pokud ale máte tento svět rádi, jsou hry dostatečně odlišné na to, aby mohly existovat ve sbírce vedle sebe.

 

Za poskytnutí hry na recenzi velmi děkuji vydavatelství REXhry.

 

Architekti Skalistého hřbetu (Stonespine Architects)

Autor: Jordy Adan

Ilustrátor: Lucas Ribeiro, Damien Mammoliti, Diego Sá

Vydavatel: REXhry, Thunderworks Games

Čeština: ano, lokalizace

 

Komentáře