Ztracený ostrov Arnak: Po stopách expedice - recenze z pohledu sólohraní
Ztracený ostrov Arnak patří už delší dobu mezi moje nejoblíbenější hry vůbec. První rozšíření Velitelé expedic ještě přidalo hře na znovuhratelnosti díky možnosti hrát za různé asymetrické velitele. Po stopách expedice slibující kampaň pro sólo hru tak patřilo mezi jeden z mých nejočekávanějších titulů již od jeho oznámení. Podařilo se mu splnit má vysoká očekávání?
Počet hráčů: 1-4 (kampaň 1-2)
Věk: 12+
Příprava: 30+ minut (v případě kampaně)
Sólohra: 60-100 minut
Díky rozšíření Po stopách expedice se můžete v kampani o šesti kapitolách vypravit pátrat po ztracené expedici profesora Kutila. Toho již můžete znát z volně dostupné print and play sólo kampaně, kterou autoři poskytli před časem ke stažení na stránkách CGE.
I pokud se zrovna nechcete pustit do kampaně, můžete využít v běžné hře nové dva velitele (mechaničku a žurnalistu), karty vybavení a artefaktů, žetony sošek, destičky strážců, pomocníky nebo dvě nové stupnice bádání.
Komponenty
Stejně jako tomu bylo v případě Velitelů expedic i zde získáte za rozumný peníz menší krabici napěchovanou obsahem. Většinu komponent navíc můžete využít jak ke hraní kampaně, tak při standardní hře.
Prvním z nových velitelů je mechanička...
...a druhým žurnalista.
Z pohledu sólohraní
Při hraní kampaně využijete známá pravidla pro sólo hru s několika změnami. Žádná pole na lokalitách tábora nebudou blokovaná (nepoužijete běžným způsobem blokovací žetony). Váš soupeř bude hrát za červenou barvu (součástí rozšíření jsou další červené figurky archeologů), pokud je to vaše oblíbená barva, budete si muset tedy zvolit jinou. Automa má ale odteď sjednocenou barvu figurek, což je super. Bude také využívat pouze červené destičky akcí (občas s nějakou obměnou dle pravidel konkrétní kapitoly). Navíc se při hře bude střídat začínající hráč – v prvním kole budete začínat vy (nikoliv automa jako ve standardní hře) a podle toho jako výchozí suroviny získáte dvě mince. Dále se bude posouvat žeton začínajícího hráče, ve 2. a 4. kole tedy bude začínat automa, ve 3. a 5. kole hráč.
Automa využívá desku ze základní hry
Kampaň je navržena pro hraní s veliteli. Můžete využít nové velitele z tohoto rozšíření (mechaničku, žurnalistu) nebo jakéhokoliv z předchozích z Velitelů expedic (pokud vlastníte i první rozšíření). Velitele můžete v průběhu kampaně i střídat, není nutné odehrát celou kampaň za jednoho (velitelé jsou považováni za členy vaší expedice, které pošlete čelit výzvám dané kapitoly, nikoliv za postavu, kterou se stanete).
První kapitolu jsem hrála se sokolnicí z prvního rozšíření
K těmto základním pravidlům se pak přidávají různé
dodatečné změny specifické pro jednotlivé kapitoly. Každá má zvláštní přípravu
hry a pravidla navíc popsaná v kampaňové knize. Než najdete a správně
umístíte potřebné komponenty, přečtete si příběhový úvod a doplňující pravidla,
strávíte tím klidně více než půl hodiny. A to i za předpokladu, že máte na hru
insert a pro běžnou partii vám set up příliš času nezabere. Je tedy zapotřebí s tím
počítat.
Při přípravě hry budete různým způsobem využívat speciální karty dané kapitoly
V každé kapitole budete mít daný cíl, který musíte
splnit, abyste vyhráli hru, a k tomu tři tzv. úspěchy, které se budete
snažit splnit, abyste získali konkrétní karty do hry a symboly do příběhových
cest. V případě výhry si na konci kapitoly spočítáte body jako obvykle. Od
svých bodů pak odečtete body automy, čímž získáte skóre za kapitolu (může být i
záporné). Pokud jste získali nějaké symboly do příběhové cesty, označíte si je
na vašem listu a v případě, že jste došli k bodu zápletky (označené
číslem), přečtete si kousek příběhu, kde většinou získáte nějakou novou kartu
do příští partie.
Pokud nesplníte cíl a kapitolu prohrajete, můžete ji buď zahrát znovu (jako kdyby se předchozí partie vůbec neodehrála), anebo přijmout prohru. Pokud přijmete prohru, nepočítáte skóre, automaticky si zapíšete -10 bodů a následující kapitolu budete začínat s určitým postihem.
Kdyby vám připadala hra moc těžká, můžete si snížit obtížnost na „studentskou“, kdy získáte do začátku nějaký drobný bonus. Pokud by vám naopak přišla kampaň příliš jednoduchá (což se mně teda asi nikdy nestane), můžete hru vyzkoušet na obtížnost „arnakolog“.
Zároveň si můžete hru trochu ztížit/zjednodušit podle toho, s jak komplexním budete hrát velitelem. Já jsem prošla kampaň na běžnou obtížnost a chtěla jsem původně vystřídat co nejvíc různých velitelů, nakonec jsem ale hrála hlavně s kapitánem, se kterým se mi hraje nejsnáze, jeden archeolog navíc je prostě znát. Mohla jsem se tak lépe soustředit na cíle kapitol. I tak byla výhra vždycky super těsná.
Hra s kapitánem z rozšíření Velitelé expedic
První kapitolu jsem vyhrála i se
sokolnicí, s mechaničkou se mi nedařilo a musela jsem jednu kapitolu
opakovat (nechtěla jsem přijmout prohru), nakonec se mi lépe hrálo s žurnalistou,
který mi původně po přečtení pravidel přišel z nových velitelů složitější.
Každopádně mám chuť více potrénovat další velitele, které nemám tolik nahrané,
a pak si dát si kampaň znovu. Doufám, že brzy.
Závěrem
Po stopách expedice je vynikajícím rozšířením pro již tak skvělou hru. Je neuvěřitelné, jak se autorům podařilo ji dále posunout.
Ačkoliv je toto rozšíření využitelné i pro hru 2 a více hráčů, pro sólohraní je to opravdu "must have". Pokud máte Arnak rádi a hrajete i sólo, není nad čím uvažovat.
Jestliže přesto váháte a říkáte si, že už jste hráli původní pnp kampaň, tady je posunutá dál. Kampaň je rozšířená o dvě další kapitoly a celkově vylepšená jak příběhem, tak díky možnosti využít nové komponenty z rozšíření, takže za mě určitě stojí za to si rozšíření pořídit.
Zaznamenala jsem i opačný dotaz, tedy zda si zahrát nejdříve kampaň z webu a pak teprve pořídit rozšíření, tak tady bych řekla, že ne. Pokud jste volně dostupné pátrání po profesoru Kutilovi ještě nehráli, s klidem ho vynechte a skočte rovnou do vyladěné kampaně Po stopách expedice.
Pokud se bojíte znovuhratelnosti, kampaň je bez problémů opakovaně hratelná. Sice se příběh příliš nemění, hlavní linii budete znát, to ale dle mého názoru hře nijak neubírá na zážitku. Můžete zkoušet hrát kampaň postupně za různé velitele, půjdete trochu jinou cestou a získáte třeba jiné karty. Nebo si můžete zahrát samostatně některou z kapitol, která je pro vás největší výzvou. Případně dál „jen“ využít komponenty do standardní hry. Možností se nabízí hodně.
Jediné negativum, které je potřeba zmínit, je opravdu dlouhá doba přípravy hry při hraní kampaně. Takže s tím je potřeba počítat. Ale za ten zážitek z hraní to stojí.
Za poskytnutí tohoto rozšíření na recenzi velmi děkuji vydavatelství Mindok.
Ztracený ostrov Arnak: Po stopách expedice (Lost Ruins of Arnak: The Missing Expedition)
Autor: Mín & Elwen
Ilustrátor: Ondřej Hrdina, Milan Vavroň, Jiří Kůs, Jakub Politzer, Štěpán Drašťák
Vydavatel: Mindok, CGE
Čeština: ano, lokalizace
Komentáře
Okomentovat